De elektrische fiets heeft in ons land lang een ietwat suf imago gehad. Het waren tot circa tien jaar geleden fietsen voor bejaarden die zonder trapondersteuning niet meer tegen de wind in konden fietsen. En die vervolgens nogal vaak bij een fietsongeval betrokken raakten omdat ze ineens sneller konden rijden en dan verkeerssituaties niet goed konden overzien. Maar van dat negatieve imago is niet veel meer over. Vandaag de dag rijden steeds meer mensen op een e-bike. De fietsen zijn populair bij scholieren maar ook bij forensen en mensen die in hun vrije tijd graag fietstochten in de omgeving maken of hun fiets meenemen op vakantie.
Langer mobiel blijven
Ouderen kiezen ook nog vaak voor een elektrische fiets. Dankzij de trapondersteuning kunnen ze langer mobiel en dus zelfstandig blijven. Er zijn wel steeds meer ouderen die ervoor kiezen om op de fiets een helm te dragen om bij een val ernstig hoofdletsel te voorkomen. Er wordt ook al gepraat over een verplichting voor die helm op de fiets, maar daar is voorlopig nog geen meerderheid voor te vinden. Maar de groep die voor de e-bike kiest, wordt dus steeds groter. Scholieren hebben er geen zin meer in om dag in dag uit tegen de wind in te ploeteren om hun lessen te volgen en forensen komen liever ook niet totaal versleten op het werk aan omdat ze een wedstrijdje moesten doen met windkracht 7 op de dijk. De accu van een elektrische fiets die de hulpmotor van energie voorziet maakt dat ineens een stuk makkelijker.
Aanbod aan e-bikes groeit
Het aanbod aan elektrische fietsen groeit gestaag. Ze zijn er vandaag de dag in alle soorten en maten, zelfs opvouwbaar. Je kunt ze kopen in model moederfiets, met voldoende ruimte voor een kinderzitje aan het stuur of op de bagagedrager, of met een voordrager waar je als scholier heel handig je boekentas in kunt leggen. En dan zijn er nog de speciale modellen waar wel de nodige discussie over is omdat ze vaak worden opgevoerd. De fatbike en de speed pedelec zijn oorspronkelijk bedoeld voor lange afstanden, bijvoorbeeld voor forensen. Maar de jeugd heeft deze modellen ook ontdekt en weet vaak ook wel iemand te vinden die de maximumsnelheid kan opvoeren tot soms ver boven de toegestane 25 km per uur. Dit leidt helaas soms tot ernstige ongelukken waarbij zwaargewonden of zelfs doden vallen.
Hoe lang gaat een e-bike mee?
Een e-bike kan in principe net zo lang dienst doen als een gewone fiets. Alleen de accu is eerder aan vervanging toe. Een Bosch fiets accu heeft een levensduur van gemiddeld 5 jaar. Daarna kun je de accu vervangen voor een nieuwe, maar je kunt hem ook laten reviseren. Dat is een stuk goedkoper. Essentiële onderdelen worden vervangen waarna de accu opnieuw zo’n 5 jaar dienst kan doen. Zodra de accu minder goed begint te presteren, wordt het tijd om hem te vervangen.