Waar het UWV eind vorig jaar nog aangaf dat de krapte op de arbeidsmarkt in 2024 zou verbeteren van “zeer krap” naar “krap”, blijft het voor veel organisaties uitdagend om de openstaande vacatures ingevuld te krijgen. Dat geldt onder meer voor het onderwijs en de zorg, maar ook voor de strandtenten langs de kust in Zandvoort. Een vervelende situatie, met de eerste zonnige lentedagen voor de deur. Strandtenten in Zandvoort, evenals horecagelegenheden in andere kustplaatsen, zoeken naar bediendes, keukenhulpen, barmedewerkers en chefs. Afgelopen zomer probeerden strandtenthouders de impact van het personeelstekort al op verschillende manieren te verminderen voor gasten. Deze zomer lijkt het nemen van maatregelen opnieuw noodzakelijk te zijn.

Oplossingen om impact personeelstekort te verkleinen

Een van de maatregelen die door verschillende strandtenthouders genomen werd afgelopen zomer, was het beperken van de menukaart. Door minder verschillende gerechten te serveren, nam de werkdruk iets af. Daar profiteerde niet alleen het eigen personeel van, maar ook de bezoeker. Deze hoefde minder lang te wachten op de bereiding van het bestelde gerecht. Ook besloten strandtenthouders vaker zelf de keuken in te duiken, waarbij de menukaart uitsluitend bestond uit gerechten die door henzelf bereid konden worden. De afhankelijkheid van een chef werd hiermee verkleind, wat teleurstellingen bij gasten over niet beschikbare gerechten op de kaart voorkwam.


In de eigen familie- en vriendenkring zoeken naar hulp

Om de strandtent draaiende te kunnen houden stond men afgelopen jaar niet alleen vaker zelf in de keuken. Ook werd geregeld in de eigen vrienden- en familiekring gezocht naar hulp. Mensen die een of twee dagen bij konden springen, op het moment dat het eigen personeel onverhoopt niet beschikbaar was. Zeker op zonnige dagen vroeg in het jaar zitten de terrassen in Zandvoort vol. Om teleurgestelde, weglopende gasten te voorkomen is het voor strandtenthouders een absolute must om de zaak draaiende te houden. Het bijspringen van familie en vrienden helpt. Iemand die al in het voorjaar teleurgesteld raakt, zal immers niet snel terugkeren in de zomer.
Zeker in het voorjaar geldt dat niet altijd te voorspellen is, hoe druk het op de terrassen wordt. Het weer kan snel omslaan, in positieve en negatieve zin. Het last minute oproepen van bestaande arbeidskrachten is hierbij niet altijd mogelijk, daar zij mogelijk al andere plannen hebben voor de weekenden.

Jongeren kiezen in de zomermaanden voor festivals

Niet onbelangrijk is het gegeven dat het werk bij strandtenten behoorlijk intensief is, zeker wanneer de temperatuur buiten oploopt. Klanten willen snel geholpen worden, waardoor bediendes voortdurend op en neer lopen van de bar naar het terras. Veel tijd voor een adempauze is er onder werktijd niet. Veel jongeren kiezen in de zomer, juist wanneer de vraag naar arbeidskrachten groot is bij strandtenthouders, voor het bezoeken van festivals of een vakantie met vrienden.

Zorg dat nieuwe medewerkers voor je willen werken

Naast de genoemde maatregelen om het personeelstekort aan te pakken, zijn er meer manieren om de openstaande vacatures ingevuld te krijgen. Zo is het zaak om voor jezelf te bepalen, wat jouw organisatie als werkgever zo interessant maakt. Voor een strandtent kan dit bijvoorbeeld betekenen dat een medewerker meer loon krijgt dan bij de concurrent een paar strandtenten verderop. Zeker voor de jongere medewerker is het salaris een van de belangrijkste redenen om aan het werk te gaan. Meer loon uitkeren gaat in beginsel ten koste van het bedrijfsresultaat van een organisatie. Tegelijkertijd helpt dit het aantal teleurgestelde klanten te verkleinen, wat maakt de omzet op termijn hoger uit zal vallen. Waar iemand bij jou binnen een paar minuten geholpen is, duurt dit bij de concurrent mogelijk al snel tien tot vijftien minuten. Een goede reden om een volgende keer weer op jouw terras plaats te nemen.

Bied gratis maaltijden en drankjes aan

Na het werk genieten van een maaltijd en drankje op het terras. Het kan een reden zijn om voor een strandtent te komen werken. De kosten van een dergelijk aanbod zijn beperkt voor een strandtenthouder. Profiteer ervan door het medewerkers aan te bieden!

Zoek naar mogelijkheden om medewerkers te binden

Het werk in een strandtent is seizoenswerk, dat vaak al stopt na de herfstvakantie. Probeer personeel gebonden te houden aan de organisatie, door ook buiten het seizoen om een uitje te organiseren of medewerkers een opleiding te laten volgen. Het houdt het bestaande personeel betrokken, wat de kans vergroot dat zij een jaar later opnieuw voor je aan de slag willen gaan.

Iemand die nu als bediende werkt, heeft wellicht de ambitie om uiteindelijk als chef aan de slag te gaan. Laat deze medewerker een relevante opleiding volgen in de periode dat de strandtent gesloten is. Zo heb je de eerste geschoolde arbeidskracht voor een jaar later al gevonden. Er zijn verschillende opleidingen en trainingen die in deeltijd gevolgd kunnen worden, naast de reguliere scholing van een jongere.