Bedrijven worden regelmatig het slachtoffer van diefstal en inbraak. Soms gebeurt dat op de traditionele manier, maar dieven verschaffen zich ook vaak toegang door sluwe trucs. Zo doen ze zich voor als monteur, bezoeker of klant. Vooral als er meer mensen rondlopen in een bedrijf waarvan niet iedereen weet wie het zijn, kan een dief ongestoord zijn gang gaan. Hij kan niet alleen stelen, maar ook alvast een voorverkenning doen voor een latere inbraak. Het is dus heel belangrijk dat je weet wie er binnenkomt en wat daar de reden van is.
Toegangscontrole
Steeds meer bedrijven gebruiken een toegangscontrole systeem voor hun personeel en ook voor bezoekers. Het personeel heeft toegang via de buitendeuren door middel van een pasje of, tegenwoordig steeds vaker, via een app op hun telefoon. Dit systeem kan ook worden gekoppeld aan een prikklok of een aan- en afwezigheidsmelding bij de receptie. Zo kan de receptionist meteen zien of iemand aanwezig is als er bezoek is voor deze medewerker. Als iemand zich meldt die geen medewerker is, dan moet er worden aangebeld en kan er via een intercom contact worden gemaakt. Als de persoon vertelt wat de reden van het bezoek is moet hij of zij zich kunnen legitimeren en wordt er soms contact met het bedrijf opgenomen om te controleren of de afspraak klopt.
Adequate bescherming
Het is voor bedrijven belangrijk om een goede methode te kiezen om inbraak en diefstal tegen te gaan. Goede sloten op de deuren is een eerste vereiste. Sloten met een meerpuntsluiting of in ieder geval kerntrekbeveiliging zijn een eerste vereiste. Maar veel bedrijven hebben zwakke plekken. Een raam dat open staat, een achterdeur met een oud verroest slot, een hek dat nooit op slot is. Inbrekers zijn slim en zoeken naar de kleinste mogelijkheden om ergens binnen te dringen. Ook een alarminstallatie heeft niet altijd nut. Als er alleen maar een sirene loeit zonder dat er verder actie wordt ondernomen dan zal een inbreker alsnog zijn slag slaan en zich vervolgens uit de voeten maken.
Elektronische toegangscontrole
Met de systemen van ILOQ kun je je bedrijf zo goed mogelijk beschermen tegen ongewenst bezoek. Jij en je personeel kunnen het pand in door met hun smartphone het slot te openen. Jij kunt werknemers precies die toegang geven die ze nodig hebben. De smartphone werkt niet op tijdstippen dat een medewerker niets te zoeken heeft op kantoor. Als een personeelslid uit dienst treedt dan verwijder je simpelweg de gegevens uit het systeem en de toegang komt te vervallen. Er hoeven dus ook geen sleutels meer te worden ingenomen. Sleutels of pasjes kunnen ook niet meer zoekraken of gestolen worden. Zo zorg je ervoor dat een dief in ieder geval van goede huize moet komen om zich toegang tot het bedrijf te verschaffen. Werken met badges kan daarnaast ook nog bijdragen aan de veiligheid binnen het bedrijf.