ZANDVOORT - Een overduidelijke meerderheid van de 60-plussers vindt een ontmoetingsruimte bij Huis in de Duinen een aanwinst voor de buurt. Dit blijkt uit onderzoek van gemeente Zandvoort.


In het nieuwe woonzorgcomplex Huis in de Duinen komt ook een ontmoetingsruimte voor senioren die in de omgeving wonen: Het Paviljoen. De activiteiten in de ontmoetingsruimte moeten aanspreken.

Om erachter te komen waar 60-plussers uit de omgeving behoefte aan hebben, is een onderzoek (enquête) gestart in opdracht van afdeling Programma- en Gebiedsmanagement en daar zijn nu de resultaten van bekend.

Samen koffie drinken

93% van de 60-plussers vindt een ontmoetingsruimte bij Huis in de Duinen een aanwinst voor de buurt. 67% hoopt dat er in de nieuwe ontmoetingsruimte samen koffie gedronken kan worden. Verder worden activiteiten rondom fit en bewegen door de helft van de doelgroep genoemd als iets wat ze graag willen zien (51%).

Ook kluscafé

Als het gaat om zorgvoorzieningen dan hopen mensen vooral op een uitleenhulpmiddelenwinkel bij de ontmoetingsruimte (46%). Een kluscafé (42%) en dagbesteding (39%) zouden mensen als zorgvoorziening ook fijn vinden.

Vier op de tien 60-plussers zouden graag computerlessen of hulp bij vragen over de computer willen krijgen. Informatie over gezondheid (38%), woning(aanpassingen) (38%) en de mobiele telefoon (33%) wordt door (ruim) een derde van de doelgroep genoemd.

Veel zin om ontmoetingsruimte te bezoeken

Meer dan acht op de tien 60-plussers is van plan de ontmoetingsruimte soms of vaak te bezoeken. Er is maar een klein deel van ondervraagde mensen die deze intentie niet of nauwelijks heeft (16%).

Eén op de vijf wil steentje bijdragen

Hoewel ruim een vijfde van de 60-plussers aangeeft zelf iets te willen bijdragen aan de ontmoetingsruimte (22%), is er ook een duidelijk deel van de doelgroep dat dit niet wil doen: 31%. 47% weet eigenlijk niet of ze iets willen bijdragen in de vorm van hulp of het geven van cursussen of voorlichting en het verzorgen van vervoer bij bijvoorbeeld excursies.

169 mensen deden mee met de enquête en dat is voldoende om een goed beeld te schetsen van de behoeften en wensen van de doelgroep.